Play it fucking loud: Waarom luid spelen in een high-end audio setup ook nadelen heeft

Dries Van HooydonckLuisterenLeave a Comment

play it fucking loud - waarom luid spelen in een high-end audio setup ook nadelen heeft - hoog volume niet ideaal voor audiofiele weergave

Sommige audiofielen spelen graag héél luid.

Om impact te ervaren, of een geluidsniveau dat klinkt zoals op een live concert.

Johan – een kameraad van me – is ook zo iemand.

Hij heeft thuis een hele mooie setup: JBL Jubilee luidsprekers & een Bryston 14B3 eindversterker. Hij is één van de weinige “volume” freaks die een Bryston 4B kan laten clippen als hij weer eens voluit gaat.

Of zoals we in België zeggen: “Vollenbak”.

Dat clippen is trouwens letterlijk gebeurd: toen Johan een nieuwe eindversterker wilde aanschaffen, kwam een dealer bij hem thuis een demonstratie geven van de Bryston 4B.

Johan vreesde er al voor maar de dealer was overtuigd dat de 4B niet zou clippen.

Tot Johan het volume opentrok. Jawel hoor. De 4B SST2 clipte. De dealer kende niemand anders die zo luid speelde.

Daarom heeft Johan nu de hoogste reeks Bryston 14Beindtrap met nog meer vermogen in huis.

 

Bryston 14B 3 eindversterker

 

Hij kan dus niet zonder z’n dosis “luid volume” af en toe.

Vergelijk het met een kort stukje plankgas in een bolide, om daarna weer relax te cruisen.

Of een snelle fix, een shot adrenaline.

Dat geeft hem de kick.

Voor hem is dat een deel van de audiofiele weergave.

Bob Dylan deelt Johan’s mening. Een bekende quote van de recente nobelprijswinnaar:

“Play it fucking loud!”
― Bob Dylan

Toch wil ik hier even 2 bedenkingen bij maken.

Oversturing van je ruimte bij hoog volume

Elke ruimte heeft een “breekpunt”. Het punt waar de staande golven de overhand nemen, waar de basophoping in de hoeken té hoorbaar wordt, of waar andere akoestische problemen opduiken die je weerhouden van een optimale weergave.

Niet de audiofiele weergave die ik gewend ben.

Maar natuurlijk wel lekker voor de kick.

“Play it fucking loud!”

Bob Dylan dus. Of mijn kameraad Johan.

Gehoorschade

Soms ga ik bij Johan luisteren.

Hij heeft behalve een high-end audio setup voor stereoweergave ook een hele mooie home cinema setup met groot projectiescherm, én hij is grote fan van Joe Bonamassa.

Er zijn ergere dingen dan een middagje luidsprekers laten knallen op de virtuose gitaarriffs van deze blueslegende.

Nochtans kan ik het geluidsvolume van Johan zelf geen 10 seconden volhouden.

Ik krijg letterlijk pijn aan mijn oren.

Niet omdat ik een “heel gevoelig” gehoor heb.

Maar ik ben wel jonger dan Johan.

Dus mijn gehoor heeft misschien nog wat minder afgezien dan dat van Johan.

Sinds jonge knaap bezoekt Johan ook regelmatig concerten. (Zijn eerste concert was Todd Rundgren en sindsdien kwam er regelmatig nog veel meer geluidsgeweld zijn gehoor tegemoet).

Dus behalve de akoestische problemen die elke ruimte zal vertonen bij een luid volume, is het ook belangrijk om even na te denken over de gevolgen voor je gehoor als je zo luid speelt.

Gehoorschade is sneller opgelopen dan gedacht.

En dan is het gedaan met audiofiele weergave.

Ik ken audiofielen die omwille van gehoorschade hun mooie, dure high-end setup hebben moeten verkopen, omdat ze toch geen verschillen meer hoorden.

Al is het bereik van je gehoor niet de enige factor bij een audiofiele weergave natuurlijk. Ik ken ook een audiofiel die aan één kant minder goed hoort, maar toch nog elke dag kan genieten van zijn setup.

Maar dan nog is het belangrijk om even na te denken over de gevolgen die luid spelen kan hebben op je gehoor.

Gelukkig beseft Johan zelf ook het risico van gehoorschade.

Eventjes “vollenbak” is voor hem voldoende om de rush op te wekken. Als hij dan z’n dosis “luid volume” heeft gehad,  kan hij er weer even tegen, en speelt hij verder op normaal niveau.

Tot slot

Luid spelen op een high-end audio setup kan dus die “kick” geven. Een shot adrenaline die sommige audiofielen echt nodig hebben.

Volledig te begrijpen.

Daarom heeft Johan voor zijn high-end audio setup ook bewust gekozen voor de JBL Jubilee 250 Ti met Bryston 14B3 versterking.

JBL Jubilee 250 TI: high-end audio setup hoog volume en luid spelen nadelen voor audiofiele weergave

Lekker “blazen”.

Hoge SPL (sound pressure level).

Of zoals Bob Dylan zegt: play it fucking loud.

Maar denk ook even aan de gevolgen van luid spelen: akoestische problemen die groter worden hoe hoger het volume gaat, en die een perfecte audiofiele weergave in de weg staan.

En misschien nog wel belangrijker: kans op gehoorschade bij luid spelen.

Terwijl wij als audiofiel ons gehoor eigenlijk meer zouden moeten verzorgen dan een gemiddeld persoon.

Zodat we nog lang kunnen genieten van onze high-end audio setup.

Ben jij ook een adrenalinejunkie die graag luid speelt? Of is dat voor jou niet nodig?

Ik ben benieuwd naar je reactie

Die mag je hieronder zeker even geven. 🙂

Vond je dit artikel interessant? Deel het met je vrienden:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *