Review: Mytek Brooklyn DAC

Dries Van HooydonckReviewsLeave a Comment

Myth Brooklyn DAC review

Ik schreef deze review voor hifi-opinions.com op 4 januari 2017.

Mytek heeft recent de Brooklyn DAC+ uitgebracht.

Wat betreft functionaliteit en mogelijkheden, zijn de originele Mytek Brooklyn DAC en de Mytek Brooklyn DAC+ identiek aan elkaar.

Daarom deel ik hier graag mijn review van de originele Mytek Brooklyn DAC.

Want die is nog steeds erg actueel. ūüôā

Klik hier om de nieuwe Mytek Brooklyn DAC+ te bekijken in mijn webshop.

MYTEK BROOKLYN

Mytek is een vrij jong bedrijf – slechts actief sinds 2011 – maar sindsdien maakten zij een grote indruk. De hoofdzetel van Mytek is gevestigd in Brooklyn, New York – vandaar de naam voor deze component – en de hoofdontwikkelaar is technisch genie Michal Jurewicz. De productie van Mytek vindt plaats in Warsaw, Polen.

In het begin was Mytek vooral bekend in de pro wereld, met de productie van AD converters en master clocks van hoge kwaliteit. Maar meer recent hebben zij ook aan reputatie gewonnen bij hifi en high end audio enthousiastelingen met hun zeer degelijk gebouwde DAC oplossingen, zoals de Mytek Digital Stereo 192 DSD DAC als hun voormalige “budget” referentie, en de Manhattan als hun toplijn digitaal-naar-analoog converter. De nieuwe Mytek Brooklyn is een trapje hoger dan de Stereo 192 DSD DAC, terwijl het meer gelijkenissen vertoont met het vlaggenschip, de Manhattan DAC.

Het uiterlijk en de bouwkwaliteit van de Mytek Brooklyn zijn fantastisch. De Brooklyn gebruikt dezelfde prachtig geconstrueerde kast als de Manhattan¬†en heeft dezelfde type display, beiden visueel veel aantrekkelijker dan de modale kast & display van de Stereo 192 DSD DAC. Daarenboven heeft de Brooklyn nog meer visuele extra’s. Zo kan je bijvoorbeeld de kleur kiezen van de verlichting van zowel de display als van het Mytek logo, en kan je de helderheid hiervan aanpassen. Dit is handig om de Brooklyn te laten gelijken op de visuele stijl van andere componenten in je setup. Voor wie de¬†verlichting als storend ervaart, kan die ook volledig worden uitgeschakeld, wat ikzelf deed tijdens deze review. Bij de Stereo 192 DSD DAC was er bij deze keuze nog steeds een lichtpuntje te zien op het display. Bij de Brooklyn is echt ALLES uitgeschakeld. Er is dan geen enkele visuele indicatie meer om te zien of de DAC is ingeschakeld dan wel uitgeschakeld, behalve de muziek die speelt, of wanneer je de display heractiveert door een druk op een knop van de afstandsbediening of op het frontpaneel. Ik vind deze setting geweldig. Geen afleiding, enkel focus op de muziek!

De DAC chip die wordt gebruikt in de Mytek Brooklyn DAC is een ESS Sabre 9018K2M converter chip, terwijl de Stereo 192 DSD DAC nog een oudere variant ESS Sabre 9016 aan boord had. De master clock is ook veel beter dan die van de Stereo 192 DSD DAC. De Brooklyn is voorzien van een¬†door Mytek gepatenteerde clock, de Mytek Femto clock Generator‚ĄĘ, met een beweerde interne jitter van slechts 0,82 picoseconden. De DAC heeft een resolutie tot 32 bit / 384 KHz PCM en native DSD tot DSD256 (= quad DSD).

ZEER VEELZIJDIG

 

Mytek Brooklyn DAC achterkant aansluitingen

De Mytek Brooklyn DAC heeft VEEL aansluitingsmogelijkheden. Voor zover wij weten is dit zelfs de meest veelzijdige DAC die momenteel op de markt is. Behalve als aparte DAC, kan de Brooklyn ook gebruikt worden als voorversterker, met keuze tussen analoge of digitale volumeregeling, heeft hij 2 aansluitingen voor een hoofdtelefoon, kan er via RCA een analoge bron worden aangesloten, heeft de Brooklyn ook een phono voorversterker aan boord, én is het de eerste niet-Meridian component die native MQA decodering ondersteunt. Er is zelfs keuze wat betreft de stroomvoorziening: een standaard 100 Р240 V ingang of een 12 V ingang. Die laatste kan worden voorzien van een externe voeding of Рvoor het beste resultaat volgens Michal van Mytek Рeen externe batterij. Digitale ingangen zijn USB2 (class 2), AE/EBU, 2x S/PDIF, SDIF3 (DSD), 1x Toslink/ADAT en world clock ingang en uitgang.

Eerste conclusie: dit is de ideale DAC om te gebruiken in een setup met veel bronnen, waarbij liefhebbers van zowel analoog als digitaal veel keuze hebben. Omdat deze DAC zoveel biedt, kan de Brooklyn ook het hart worden van een meer minimalistische setup.

GEBRUIKTE APPARATUUR

Voor deze review gebruikte ik mijn Oppo 103D als cd transport, aangesloten met de laatste versie SPDIF kabel van love cable. Stroom van de Oppo wordt voorzien door een op maat gemaakte love cable stroomkabel. De Brooklyn wordt van stroom voorzien met een HDPlex 100W lineaire voeding, voorzien van love cable stroomkabel. Standaard resolutie bestanden (geen FLAC, enkel WAV / AIF, 16 bit / 44Khz) en bestanden in hoge resolutie (DSF, SACD ISO bestanden en AIF/WAV bestanden tot 24 bit / 192 Khz) werden afgespeeld in Windows 10 met JRiver Media Center 22 en Fidelizer Pro, via een zelf gebouwde audio PC met PPA Studio USB V1 kaart, PPA Studio Red Sata kabel voor de SSD & PPA Studio PICO PSU voor interne stroomvoorziening, HD-Plex 100W lineaire voeding met love cable bekabeling voor externe stroomvoorziening. De PC is aangesloten aan de Brooklyn met een love cable Y-USB kabel. Vinyl wordt afgespeeld via een gereviseerde Thorens TD124 met SME 3009 MK2 toonarm, Clearaudio Maestro V2 element en Clearaudio headshell bekabeling. De phonokabel is ook love cable. De stroomkabel van de TD124 is de originele stroomkabel. Enkel een gebalanceerde aansluiting via love cable XLR kabels wordt gebruikt tussen de Brooklyn en 2 Fostex Laboratory Series 600 eindversterkers die werden ge√ľpgraded door The Audio Clinic en die worden gebruikt als monoblokken, bi-wired aangesloten via love cable luidsprekerkabel op gereviseerde Kef Reference 105.3 luidsprekers en later tijdens de review op Lipinski L707A monitors. Alle stroom wordt gefilterd via een Isotek Gemini GII stekkerblok en alle apparatuur staat op een Creaktiv audiorek.

GELUIDSKWALITEIT

 

Myth Brooklyn DAC+ geluidskwaliteit

Het eerste wat opvalt bij de Mytek Brooklyn DAC is de lagere noise floor, de glasheldere presentatie en de basdefinitie. In vergelijking met de Mytek Stereo 192 DSD DAC, wanneer ik luister naar Marcin Wasilewski Trio “Faithful” (cd, ECM Records, 2011) wordt Marcin’s pianospel weergegeven op een veel stillere achtergrond, waardoor elke noot beter gevolgd kan worden. Zelfs de contrabas heeft een betere definitie, hoewel dit niet de beste opname is om bascontrole en -definitie mee te testen. De Mytek Stereo 192 DSD DAC presteerde reeds uitmuntend op dit gebied, de Brooklyn brengt nog meer verbetering. Verder ook opvallend: elke aanslag op de piano, elke slag op de toms, en elke sprankeling van de cymbalen worden allemaal met een betere attack & decay weergegeven, wat vrij indrukwekkend klinkt. De attack is snel en met impact, de decay lijkt wel eeuwig door te gaan, elke gespeelde noot zacht uitstervend tot ze helemaal wegebt.

Als we verder luisteren, bijvoorbeeld naar het album “Thimar” van Anouar Brahem (WAV, 16 bit/44 Khz, ECM, 1998), worden deze vroege bevindingen bevestigd. Op het nummer “Qurb” speelt de contrabas van Dave Holland met meer definitie en verfijning. Ook op deze opname is de achtergrond stiller, “zwarter” dan op de Stereo 192 DSD DAC. Een nieuwe bevinding: de Oud van Brahem wordt met meer resolutie tentoongesteld. Ik ben beter in staat om elke snaar, elk accent en elke nuance beter te onderscheiden, met een groter dynamisch bereik en met meer verfijning. Wanneer de Oud speelt¬†is ook op deze opname de verbeterde attack en decay duidelijk, wat resulteert in een snelle en levendige presentatie van dit mooie Midden-Oosterse snaarinstrument.

Laten we overgaan naar DSD. 2L is een referentie¬†op het vlak van “klassieke muziek” – in de meest brede betekenis van het genre. Het album SPESS van Cantus & Frode Fjellheim (2L, DSD128, 2015) heeft nu een duidelijker voorkomen, met elke stem makkelijker te onderscheiden en de uitspraak van elk woord van de zangers en zangeressen beter te volgen. Het stereobeeld is meer open en ruimtelijk, zowel in breedte als in diepte, met het koor beter geplaatst in de ruimte. Ook¬†de akoestiek van de ruimte wordt nu beter weergegeven dan op de Mytek Stereo 192 DSD DAC. Al deze karakteristieken verhogen het realisme van deze uitvoering, zodat je meer het gevoel krijgt er werkelijk bij te zijn.

Nog een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de Mytek 192 DSD DAC is de weergave van stemmen. Zij worden veel realistischer weergegeven, meer levendig, meer uitgepuurd. Ik had dezelfde ervaring met zowat elke goed opgenomen album met zangstem. Wanneer ik bijvoorbeeld de klassieker “Folk Songs” van Muddy Waters (MFSL, 1993) afspeel, staat deze blueslegende bijna letterlijk in mijn woonkamer te zingen.

Wanneer ik de cd Ella Fitzgerald & Joe Pas “Speak Love” (Pablo Records, 1983 – 1987, Fantasy Inc.) beluister, is het een verrassing om nog een andere kwaliteit van de Mytek Brooklyn te ontdekken: ik hoor plots een uitgesproken reverb op Ella’s stem, een eigenschap van deze opname die ik voorheen met de Stereo 192 DSD nooit¬†kon waarnemen. De Brooklyn is dus niet enkel in staat om de ruimteakoestiek op een fraaie manier weer te geven, maar ook een gedetailleerde indruk neer te zetten van microfooneffecten en andere opnametechnieken. Wanneer ik bijvoorbeeld een film kijk via mijn Oppo 103D blijken deze eigenschappen eveneens erg duidelijk. Zeer aangenaam film kijken dus.

Ik heb de afgelopen maanden veel geluisterd naar de Brooklyn in mijn setup. Naar mijn mening heeft Mytek een mooie balans gevonden in geluidskarakteristieken. Bijvoorbeeld, de Brooklyn is zeer accuraat. Hij kan de fijnste details uit de opname opgraven en dit muzikale beeld neerzetten met een mooie resolutie. Maar nooit zal deze reproductie overdreven uitgesproken zijn, of overdreven analytisch, in die mate dat het storend wordt. Het zal de luisteraar nooit afleiden van de muziek. Verder is de Brooklyn zeer neutraal en gebalanceerd in het ganse frequentiespectrum, een eigenschap die ook in de Stereo 192 DSD DAC aanwezig is. Maar deze neutraliteit wordt nooit saai of levenloos. Eigenlijk doen de karakteristieken van de Brooklyn eerder het tegenovergestelde: ze zuigen je dieper in de muziek, je kan beter volgen wat er allemaal gaande is, ze zorgen voor meer betrokkenheid en verhogen het realisme van de uitvoering.

MYTEK BROOKLYN PHONO VOORVERSTERKER

In plaats van de voorziene RCA inputs te gebruiken als analoge lijningangen, kunnen ze ook gebruikt worden als phono inputs om er een platenspeler op aan te sluiten. De ingebouwde phono voorversterker is compatibel met zowel MM als MC elementen. Ik heb deze phono voorversterker enkel getest met een MM element: de Clearaudio Maestro V2.

Als ik de phono voorversterker van de Mytek Brooklyn DAC verglijk met mijn “budget referentie”, de Lehman Audio Black Cube statement, dan is de Brooklyn duidelijk veel beter. Wanneer ik de phono input van de Brooklyn vergelijk met duurdere phono voorversterkers, is er geen absolute winnaar. In deze prijsklasse heeft veel te maken met persoonlijke smaak, eerder dan met de absolute waarheid. Wat wel meteen opvalt, een belangrijke eigenschap van de Brooklyn DAC is ook aanwezig in het phono gedeelte¬†van de Brooklyn: neutraliteit (voor mij meer “absolute waarheid” dan al die dure componenten die een aspect van het geluid een eigen kleur meegeven. Maar dat is ook persoonlijke smaak, of niet…?). Verder hoor ik ook hier dezelfde snelle attack en mooie decay, een presentatie van stemmen met dezelfde levendigheid en natuurlijkheid, en meer dan voldoende resolutie om details die diep in de groef verscholen zitten optimaal te laten horen. ¬†Voor mijn oren is deze phono stage een meer dan adequate partner om mijn passie voor vinyl te onderhouden en me te laten genieten van elke plaat die ik draai. Als je¬†deze phono stage als “extra bonus” bekijkt, waarom zou je dan nog investeren in een aparte phono stage? Zou je dan meer tevreden zijn? Ik denk het niet. De phono stage van de Brooklyn presteert uitstekend.

MYTEK BROOKLYN HOOFDTELEFOON

In mijn setup gaf de hoofdtelefoonuitgang van mijn Stereo 192 DSD DAC steeds een vage achtergrondruis. Dit is niet meer het geval met de hoofdtelefoonuitgangen van de Mytek Brooklyn. Zij zijn beiden muisstil. (de Brooklyn is voorzien van 2 uitgangen zodat 2 hoofdtelefoons of een gebalanceerde hoofdtelefoon aangesloten kan worden).

Alle verbeteringen die ik ervoer wanneer de Mytek Brooklyn DAC via de luidsprekers speelde, zijn ook van toepassing wanneer ik luister via mijn gemodificeerde Sennheiser HD-25-1 II. In vergelijking met de Stereo 192 DSD DAC wordt muziek gereproduceerd op een veel stillere, zwarte achtergrond, met meer ruimtelijkheid en betere onderscheiding van elk instrument. De muzikale presentatie heeft een verhoogd realisme, verbetering van controle, meer rust, en de muziek wordt weergegeven met meer detail, iets dat¬†finesse en verfijning toevoegt aan de luisterervaring. Op “Changing Places” van Tord Gustavson Trio (WAV 44.1 Khz / 16 bit, ECM records, 2003) wordt de piano geportretteerd op een veel meer realistische manier dan met de Stereo 192 DSD DAC, met betere attack en decay, veel meer definitie & resolutie, beter in staat om alles te volgen, en elke gespeelde noot te onderscheiden, met meer dynamiek. Dit alles draagt bij tot de betrokkenheid die de luisteraar ervaart. De contrabas is strak en gecontrolleerd zoals ik nooit eerder hoorde op mijn oude getrouwe Sennheiser. Op “Going Places”, wanneer de contrabas soleert, kan je elke pluk van de snaar horen vibreren, en is er een verhoging van microdetail. Ik kan nu Haralad Johnson horen inademen telkens wanneer hij een nieuwe zin begint op zijn instrument. De drums worden met dezelfde kwaliteiten weergegeven. Wanneer de toms gespeeld worden, kan je het vel beter horen trillen en nagalmen na elke slag. Een slag van de basdrum heeft meer impact en cymbalen zijn glashelder en zijdezacht. Zulke verwennerij!

MQA

Mytek Brooklyn DAC+ review MQA

De toevoeging van een MQA converter maakt de Mytek Brooklyn DAC een nog betere investering voor de toekomst. Er wordt gezegd dat MQA binnen enkele jaren de huidige aanbiedingen van streamingdiensten zou gaan vervangen, met een geclaimde verbetering van geluidskwailteit in een kleiner formaat dan momenteel het geval is. Aangezien wij fan zijn van nieuwe technologie√ęn, moesten we dit maar eens testen. 2L is voortrekker van deze technologie en op hun website kan je gratis enkele MQA samples downloaden. Ik heb bij wijze van voorbeeld het nummer “Kyrie” van het hoger vermelde album SPESS gedownload en heb de DSD128 versie vergeleken met de MQA versie. Deze laatste had een wijdser stereobeeld, waardor je nog beter alle zangstemmen kan onderscheiden. Wat de resolutie betreft, was er een verminderde resolutie bij het MQA bestand. Door de verschillen in plaatsing en scheiding van het stereobeeld, lijkt het of alles duidelijker wordt weergegeven, waardoor gedacht wordt dat er meer resolutie zit in de MQA versie, wat dus niet het geval is.

Dit is slechts een truukje dat MQA toepast, waardoor ons brein het geluid anders gaat ervaren. Ik ben niet zeker dat het beluisteren van MQA zoveel moois brengt. Het zou zelfs meer schade kunnen aanrichten dan goeds wanneer dit formaat de nieuwe referentie zou worden voor bepaalde luisteraars, die daardoor het verschil niet meer zullen horen tussen MQA en een deftige WAV/AIF/DSD, of WAV/AIF/DSD niet meer als superieur zullen ervaren. Er zijn helaas ook veel mensen die MP3 prefereren boven lossless bestanden (veel blinde tests hebben dit reeds uitgewezen). Deze luisteraars vinden MP3 aangenamer klinken (gewenning door iPod en co?) hoewel objectief gezien AIF/WAV duidelijk superieur is.

Ik houd van de dingen zoals ze behoren te zijn, met mijn audioketting zo puur mogelijk, ook aan de bron. Bijvoorbeeld, ik luister niet naar flac aangezien dit ook een gecomprimeerd formaat is, hoewel iedereen claimt dat dit niet het geval zou zijn. De grootte van een flac bestand is de helft of minder dan¬†de grootte van een WAV/AIF (directe kopie van cd). Verder heeft een 16 bit / 44.1 Khz flac bestand een gemiddelde bitrate tussen de 500 en de 800 Mbps (megabit per seconde). Een niet-gecomprimeerde WAV/AIF heeft een constante bitrate van 1411 Mbps (megabit per seconde). Dus, flac is GEEN cd kwaliteit zoals het door audiofiele streamingdiensten wordt voorgesteld. Dit is slechts een marketingtechniek om meer mensen te overhalen om lid te worden. Wanneer je de opname wil horen zoals ze bedoeld is, dan is flac niet de manier om dit te doen. Audiofielen die bewereln trouw aan de bron te zijn, zouden dus beter WAV/AIF of DSD beluisteren, en geen flac (en zeker geen mp3!). Hetzelfde geldt voor MQA vrees ik.¬†De originele opname wordt gecomprimeerd tot een kleiner bestand, en er wordt informatie toegevoegd waarin wordt vermeld hoe het bestand moet worden vertaald via een MQA compatibel apparaat. Dit alles slechts om het brein te laten geloven dat je naar een “betere” opname aan het luisteren bent. Niet zoals het zou moeten zijn. Niet trouw aan de bron. Maar natuurlijk is dit slechts mijn persoonlijke mening. Ik begrijp dat¬†MQA voor veel mensen handig kan zijn wanneer een streaming service wordt gebruikt, door toedoen van het kleinere bestandsformaat en de geclaimde verbetering van geluid. Ik ben echter bang dat dit alweer een marketingstunt is, een nieuwe manier om veel geld te kunnen verdienen.

Nog een kleine voetnoot inzake het trouw zijn aan de bron: vele audiofielen zijn sowieso niet trouw aan de bron, omdat zij houden van de kleuring die hun speakers, componenten of bekabeling geven, en zijn niet in staat om een eerlijke, neutrale en accurate weergave van een opname te bewerkstelligen. Het hangt er maar vanaf wat voor luisteraar je bent. Het belangrijkste is wat jijzelf prefereert. En misschien staat dat haaks op de mening die ik hier verkondig.

CONCLUSIE

Tijdens de periode van deze review heb ik erg veel muziek geluisterd via de Brooklyn. Verschillen met de Mytek Stereo 192 DSD DAC zijn makkelijk te onderscheiden en zijn telkens een verbetering. De Mytek Stereo 192 DSD DAC was een zeer goede dac toen die uitkwam. Ik zou zelfs durven zeggen dat het destijds √©√©n van de beste DAC’s was in zijn prijsklasse, zeker als je overweegt dat het √©√©n van de eerste dac’s was die native DSD ondersteunde. De Mytek Brooklyn DAC zet deze traditie verder, en neemt het voortouw op vlak van technologische vooruitgang. Behalve een zeer hoogwaardige dac, is dit de eerste niet-Meridian component die MQA aanbiedt. Als je daarbij optelt dat deze DAC ook kan fungeren als voorversterker, als phono voorversterker, als gebalanceerde hoofdtelefoonversterker en bestanden kan afspelen met resoluties tot 32 bit / 384 Khz in PCM en native DSD tot DSD256, dan is dit een DAC van wereldklasse.

De nieuwe Mytek Brooklyn DAC+ kost 2.195 euro / 1.995 dollar en kan aangekocht worden in mijn webshop:

Klik hier om de Mytek Brooklyn DAC+ te bekijken in mijn webshop.

Op het moment van schrijven is er geen enkele DAC in deze prijsklasse die nog maar in de buurt komt van zulk vakmanschap, zulke geluidskwaliteit en zulke veelzijdige implementatie. Daarom, een diepe buiging voor Mr. Michal Jurewicz voor zulk uitstekende werk!

Mytek Brooklyn DAC+ review

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *